Wednesday 30 October 2013

Zikir..







Entri kali ni nak cerita bab zikir....Zikir adalah jambatan antara hamba dan Tuhannya,ia merupakan jalan menuju kecintaan Allah SWT dan Redha-Nya.Zikir merupakan pintu untuk naik dan membuka.Zikir merupakan mikrajnya seorang hamba kepada khaliqnya.Zikir merupakan tanda-tanda orang ingin berjalan menuju  kepada Allah SWT dan ia adalah kekuatan hati,makanan hati,cahaya dan penerang penglihatan.Zikir merupakan jalan untuk menyampaikanmu kepada Tuhanmu,iaitu satu jalan yang sangat dekat dan jalan memperoleh kewalian dan menjadi orang yang terpilih.

    Zikir adalah penyelamat dari azab Allah SWT,cahaya bagi setiap mukmin di dalam kuburnya.Zikir adalah pakaian bagi orang yang mulia dan penerang wajah dan hati.Zikir merupakan pemberian kekuatan bagi roh,badan dan penghilang kebiadaban antara hamba dengan Tuhannya.Zikir merupakan penghalang syaitan untuk mendekat ,sehingga apabila syaitan mendekat,sedangkan hamba sedang berzikir kepada Allah SWT,maka syaitan akan menjerit ketakutan.

**(''Sebahagian Salafus Soleh mengatakan,apabila zikir terpateri di dalam hati,apabila syaitan       mendekat dengan orang yang selalu berzikir kepada Allah SWT,maka ia akan menjerit ketakutan sebagaimana manusia menjerit ketika mendekati syaitan.Kemudian berkumpullah seluruh syaitan,seraya berkata:  "Apa ini??"Maka dikatakan kepada mereka,"apabila zikir telah menyertai manusia......")

Zikir merupakan penghilang kesedihan,kesusahan,menolak segala penyakit,melenyapkan kesedihan dan bala.Apabila mereka ditimpa bala,maka Tuhanlah sebagai tempat mengadu.Zikir merupakan taman di dalam syurga,satu tempat yang mereka akan terima dengan kebahagiaan,yang membuat hati merasa senang dan gembira.

   Zikir merupakan penghilang kekerasan hati dan mengembalikan hati menjadi bersih dan bercahaya.Zikir juga menyebabkan mendapat ketenangan jiwa,rahmat dari Allah SWT dan kehadiran para malaikat.Kemudian para malaikat akan berkumpul dengan mereka untuk berzikir kepada Allah SWT.Zikir merupakan naungan di dalam kubur yang gelap dan menghilangkan ketakutan,sehingga datangnya hari kiamat dan manusia berdiri di hadapan Tuhan seluruh alam.Zikir juga merupakan penyebab turunnya rezeki,kebaikan dan pemberian.

   Zikir adalah roh perbuatan amal soleh.Apabila pada amal tidak terdapat zikir,nescaya ia seperti tubuh yang tidak mempunyai roh.Zikir adalah suatu jalan untuk mendekatkan mu dengan Allah SWT dan menjadikan mu  selalu diingat Tuhan mu.Sebagaimana Allah SWT berfirman bermaksud:

"Kerana itu,ingatlah kamu kepada-Ku nescaya Aku ingat(pula)kepadamu,dan bersyukurlah kepada-Ku,dan janganlah kamu mengingkari(nikmat) Ku."

   Apabila kamu selalu mengingati Allah SWT,nescaya Allah SWT akan selalu mengingatmu.Apabila ia mengingatmu,nescaya kamu akan mendapat kebaikan dan dilimpahkan kepadamu taufik dan seterusnya hidayah,pengampunan dan rahmat.

 **("Thabit Al-Banani salah seorang tabi'in berkata:"Sesungguhnya aku mengetahui bila Allah mengingatku."kemudian seseorang bertanya kepadanya,"bila kamu mengetahuinya?."Thabit
menjawab:"Apabila kamu mengingati-Nya,nescaya ia akan mengingatimu,kerana Allah SWT berfirman:"Kerana itu,ingatlah kamu kepada-Ku nescaya Aku ingat(pula) kepadamu...")

   Oleh kerana itu,seorang muslim harus dapat memperbanyakan zikir kepada Allah,agar mendapat petolongan dan kasih sayang-Nya.Apabila zikir kepada Allah terputus,maka pertolongan dan kasih sayang-Nya juga terlupus serta tidak mendapat taufik dan hidayah.Oleh kerana itu dikatakan: 

"Seksaan bagi orang arif adalah terputusnya zikir."

   Oleh kerana itu Allah menghina orang munafik yang berpaling dari berzikir kepada-Nya. Allah mengatakan mengenai sifat-sifat mereka dalam firman-Nya yang bermaksud:

"....dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali."   Surah An-Nisaa' ; ayat 142.
"sesiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah(Al-Quran),Kami adakan baginya syaitan(yang menyesatkan)maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya.Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalang mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahawa mereka mendapat petunjuk."   SurahAz-Zukhruf ;ayat 36-37.

Jabir RA berkata: "Pada suatu hari Rasulullah saw berkhutbah kepada kami,baginda bersabda: "wahai manusia,bertaubatlah kepada Allah  sebelum kamu meninggal dunia,bersegeralah melaksanakan amal soleh sebelum kamu disibukkan,sambungkanlah antaramu dan Allah dengan memperbanyak zikir kepada-Nya."

**(Dalam satu riwayat dikatakan bahawa zikir yang paling baik adalah sembahyang,kemudian membaca Al-Quran di dalam sembahyang dan di luar sembahyang,kemudian tasbih,tahmid,tahlil,takbir,kemudian berselawat kepada Rasulullah saw,kemudian istighfar dan berdoa.)

   Apabila seorang muslim telah tenggelam dengan berzikir kepada Allah dan disibukkan dengan berdoa kepada Allah,nescaya Allah akan mengatur segala keperluannya dan memberi kemaslahatan kepadanya dengan sempurna dan sebaik-baik pemberian.

Rasulullah saw bersabda: "sesiapa yang sibuk dengan mengingatKu,nescaya Aku memberi kepadanya sesuatu lebih daripada yang Aku berikan kepada orang-orang yang memohon kepada-Ku."      Diriwayatkan daripada Tirmizi dari Abu Sa'id al-Khudri RA.

   Andaikata manusia mengetahui kedudukan dan keutamaan zikir,nescaya mereka akan disibukkan dengannya dan akan membekas di atas segala urusannya.Rasulullah saw bersabda: 

"Andaikata seorang raja mengetahui apa yang terdapat dalam berzikir kepada Allah,nescaya ia akan meninggalkan takhtanya,andaikata seorang peniaga mengetahui apa yang terdapat dalam berzikir kepada Allah,nescaya ia akan meninggalkan perniagaannya.Andaikata pahala satu buah tasbih diberikan kepada seluruh penduduk bumi,sungguh semuanya akan mendapatnya,setiap seorang mendapat sepuluh kali ganda."

**(Hadis ini bukan bererti menganjurkan untuk tidak bekerja dan hanya menghabiskan waktunya untuk berzikir.Hanya sahaja Rasulullah saw mengingatkan agar kita termasuk orang-orang yang di cintai Allah sebagai ahli zikir,kerana di dalam zikir terdapat keutamaan yang sangat besar.Sila lihat kitab Najhatul
Majlis Abdurrahman bin Abdusalam Ash Shafuri Asy-syafie.Makna ini juga hampir sama dengan sebuah hadis Rasulullah saw yang berbunyi,"Sesiapa yang memusatkan diri kepada Allah,nescaya Allah akan mencukupkan semua rezeki,iaitu rezeki yang tidak diduga-duga.Sesiapa yang memusatkan dirinya kepada dunia,nescaya allah akanmemberi dunia kepadanya." Diriwayatkan daripada Abu Syeikh dalam kitab Ath-Thawab dari Imran bin Hushain RA.) 

   Dalam sebuah riwayat dikatakan,bahawa seorang arab bertanya kepada Nabi saw, "Ya Rasulullah,aku menyukai agar aku menjadi orang yang lebih dikhususkan di antara manusia oleh Allah."
Rasulullah menjawab: "Perbanyaklah berzikir kepada Allah ,nescaya kamu menjadi orang yang lebih dikhususkan di antara manusia oleh Allah.   Diriwayatkan daripada Imam Ahmad bin Hambal dari Khalid bin Walid RA.

   Orang yang selalu berzikir kepada Allah bukan hanya bermanfaat untuk dirinya sahaja,melainkan untuk orang lain.Kerana Allah akan menghalau bala yang akan ditimpakan kepada manusia kerana berkatnya orang-orang yang selalu berzikir kepada-Nya.Allah swt berfirman dalam sebuah hadis qudsi yang  bermaksud :

"Sesungguhnya aku menyukai hamba-Ku yang hati nya selalu bergantung ke masjid,mereka di bumi selalu memberi nasihat dan meminta ampun ketika waktu sahur.Mereka adalah apabila penduduk bumi akan mendapat bala,kerana zikir mereka bala tersebut berpaling dari manusia."   Diriwayatkan daripada Baihaqi dari Anas bin Malik RA.

   Sebahagian orang arif berkata: "andaikata orang-orang yang berzikir kepada Allah lalai,nescaya manusia akan celaka."

   Diantara keistimewaan zikir adalah berzikir tidak  bergantung kepada waktu.Maksudnya kamu dapat dan bila sahaja berzikir kepada Allah.Kerana zikir tidak mempunyai waktu yang tertentu,bahkan di seluruh waktu,melainkan hamba diperintahkan berzikir kepada Allah,adakalanya berbentuk fardhu atau sunat.Sembahyang umpamanya,sekalipun sembahyang merupakan ibadah yang paling mulia tetapi tidak boleh dikerjakan di setiap waktu.Demikian juga dengan puasa,ia mempunyai waktu pelaksanaan dan penutupan yang jelas.Haji demikian pula,haji tidak sah bila dikerjakan selain pada bulan haji.Adapun zikir dengan lisan dan hati,dapat dikerjakan pada setiap waktu dan keadaan.Allah swt berfirman bermaksud:

"(Iaitu)orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring..."   Surah Ali Imran ;ayat 191.
Aisyah RA berkata: "Rasulullah saw selalu berzikir sepanjang hidupnya."

**(Diriwayatkan daripada Muslim.Maksudnya Rasulullah saw  selalu berzikir kepada Allah bila dan di mana sahaja baginda berada,sama ada ketika baginda berdiri,duduk,berjalan,tidur dan dikala suci ataupun tidak.)

   Sebagaimana sebuah hadis qudsi berbunyi : "Sentiasa hamba-Ku akan dekat kepada-Ku dengan melaksanakan ibadah sunat,sehingga aku menyukainya.Apabila Aku telah menyukainya nescaya Aku akan menjadi pendengarnya yang ia dengar dengannya,penglihatannya yang ia melihat dengannya,
tangannya yang ia bertindak dengannya dan kakinya yang ia berjalan dengannya.Jika ia memohon kepada-Ku,nescaya aku akan memberinya dan jika ia minta perlindungan-Ku,nescaya Aku akan melindunginya."   Diriwayatkan dari Muslim.  

   Ketika Rasulullah saw masih hidup,baginda selalu mengerjakan ibadah sembahyang sunat,seperti sembahyang jenazah,gerhana,minta hujan,tahiyatul masjid,dua rakaat setelah berwuduk,ketika masuk dan keluar dari rumah,sembahyang istikharah,sembahyang hajat,sembahyang taubat,sembahyang ketika hujan turun,sembahyang musafir,sembahyang tasbih,sembahyang melunasi hutang,sembahyang ketika mahu tidur dan selainnya.

   Semua sembahyang ini yang terdapat zikir dan doa di dalamnya semuanya berasal dari Rasulullah saw.Allah swt berfirman bermaksud:

"...apa yang diberikan oleh Rasul kepadamu maka terimalah ia.Dan apa yang dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah..."   Surah Al-Hasyar; ayat 7.

"Sesiapa yang mentaati Rasul itu,sesungguhnya ia telah mentaati Allah..."  Surah An-Nisaa'; ayat 80.

Amalan sunat kunci syurga,tidak sempurna Islam seseorang melainkan ia telah mengerjakan ibadah sunat.Ini merupakan bukti bahawa ia benar-benar mengikuti Rasulullah saw dan mencintainya.Ada yang mengatakan: " Orang yang mencintai tidak akan pernah bosan dengan mengerjakan ibadah sunat dalam kedekatannya kepada Tuhannya dan tidak akan berharap melainkan redha dan berdekatan kepada-Nya."

   "Tidak ada yang diharapkan oleh orang yang mencintai,melainkan keinginan mencintai-Nya.Kerana orang yang mencintai terhadap segala urusan selalu ingin bergumul(tenggelam) dengannya."

   Nabi Muhammad saw tidak mengharamkan zikir ataupun doa yang Allah ilhamkan kepada salah seorang hamba-hamba-Nya selama berjalan bersamaan dengan Al-quran dan sunat.Bahkan Nabi menganjurkan dan mengakuinya.Abdullah bin Umar RA berkata:
Kemudian Rasulullah berkata: "Siapa yang mengucapkan kalimat tesebut?" Lelaki itu berkata: "Saya,ya Rasulullah." Rasulullah saw bersabda: "aku kagum akannya,engkau telah membuka pintu-pintu langit kerananya."   Diriwayatkan daripada Muslim dan selainnya.

   Begitu pula dengan apa yang dilakukan para sahabat,mereka menambah ibadah sunat,kerana kecintaan dan keinginan mereka untuk mendapat taqarrub kepada Allah.Allah swt berfirman bermaksud:

"...sesiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan,maka itulah yang lebih baik baginya..."   Surah Al-Baqarah; ayat 184.


   Tidak ada satu pun sahabat yang menentang penambahan ibadat sunat yang dilakukan oleh sebahagian para sahabat.bahkan mereka mengakuinya dan mengikutinya.Sebagaimana yang terjadi pada peristiwa sembahyang tarawih pada bulan Ramadanyang penuh berkat.Rasulullah saw bersama kaum muslimin melaksanakan sembahyang tarawih sebanyak 8 rakaat dan ditambah dengan 3 rakaat witir.Dan baginda tetap mengerjakan demikian hingga baginda wafat.

   Pada masa pemerintahan Umar bin Khattab,para sahabat berkumpul di Masjidin Nabawi dan menambah sembahyang tarawih hingga 20 rakaat.Manakala Umar melihat kaum muslimin sangat merindukan untuk melaksanakan ibadah dan kecintaan mereka untuk mendengar Al-Quran pada bulan yang penuh berkat,maka pada suatu malam Umar melihat manusia sedang melasanakan sembahyang tarawih,pada saat itu yang menjadi imam Ubay bin Ka'ab,kemudian Umar berkata: " alangkah baiknya bidaah ini!"

**(Kami katakan,"Apabila Umar mengatakan bahawa perbuatan itu bidaah,maka maknanya tidak semua bidaah itu sesat.Jadi bidaah itu ada bidaah yang hasanah dan ada bidaah yang buruk.Setiap sesuatu yang baru dan mempunyai kebaikan dan tidak menyalahi Al-Quran dan sunnah,maka itu adalah bidaah hasanah,")

   Kemudian setelah masa para sahabat,beralih ke masa para tabi'in,kemudian setelah mereka benyaklah muncul para ahli sufi dan ilmu.Hati mereka sangat ingin selalu melaksanakan ibadah.sehingga mereka menambahkan dalam ibadah mereka dan sunat-sunat mereka.Semua ini dilakukan kerana kecintaan mereka ingin selalu dekat kepada Allah.Sehingga sebahagian para tabi'in mengatakan: "Demi Allah,aku akan bersungguh-sungguh.Jika aku berhasil,maka itu semua kerana rahmat Allah dan jika aku masuk neraka,maka sangat jauhlah kesungguhanku."

   Sebagaimana dikatakan oleh salah bidaah arif,"Semua pintu  dan jiwa akan terbuka dengan kesungguhan."
 Maka benarlah apa yang dikatakan Allah dalam firman-Nya tentang mereka yang mengharap keredhaan Allah,yang bermaksud: "Mereka sedikit sekali tidur pada waktu malam;dan di akhir-akhir malam mereka memohon ampun(kepada Allah)."   Surah Adz-Dzaariyaat; ayat 17-18.

   Imam Muhyiddin bin arabi mengatakan dalam kitabnya "Washaya" bahawa Syeikh Abu Madyan salah seorang wali qutub arab pada masanya. Beliau mensunatkan kepada para sahabt-sahabatnya untuk mengerjakan sembahyang selepas makan.Pada rakaat pertama setelah surah Al-Fatihah membaca surah Quraisy dan pada rakaat kedua membaca Al-Ikhlas,maka para sahabat-sahabtnya mengerjakannya dan ini merupakan bidaah yang baik,yang dapat menambah pahala dan keutamaan.Bidaah yang baik ini juga berasal dari Sunnah Nabi,dalam satu riwayat disebutkan, 

"Cairkanlah makananmu dengan zikir dan sembahyang,janganlah kamu tertidur,sehingga hatimu akan menjadi keras."   Diriwayatkan daripada Tabrani dalam kitab Al-Ausat dan Ibnu Sina dalam kitab Amalan sehari semalam dari Aisyah RA.
###
   Rasulullah saw juga menganjurkan kepada umatnya setelah kepergiannya untuk melakukan sunnah yang baik.Sehingga kaum muslimin dapat mengambil manfaat darinya dan menjadi penolong bagi agama dan akhirat mereka.Rasulullah saw bersabda: "Sesiapa yang melakukan satu perbuatan yang baik dalam Islam
 ,maka ia akan mendapat pahala dan pahala dari orang-orang yang mengamalkan selepasnya,sedikit pun tidak akan dikurangi pahala mereka."

   Hal ini juga terjadi,pada masa tabi'in dan setelah mereka.Pada masa mereka,mereka telah membuat hal yang baru yang tidak pernah dikerjakan Rasulullah saw,dan tidak ada satu pun dari mereka yang mengingkarinya.Beberapa contoh dari ibadah yang tidak pernah dikerjakan Rasulullah saw,di antaranya:

1.Pengumpulan Al-Quran pada masa Abu Bakar,sehingga hampir sahaja Al-Quran itu hilang kerana ramai para sahabat hafaz Al-Quran yang syahid.
2.Pengumpulan hadis pada masa Umar bin Abdul Aziz.
3.Pengumpulan ilmu feqah pada masa Abu Hanifah.
4.Pencetus ilmu Usul Fiqah oleh Imam Syafie
5.Dan sebagainya.
###

** catatan kaki

No comments:

Post a Comment