KITAB AL-UMM – karya agung al-Imam al-Syafi-‘i r.h
Imam Muhammad bin Idris al-Syafi’-‘i ( 150-204H ) atau lebih dikenali
dengan Imam al-Syafi-‘i banyak meninggalkan karya yang menjadi rujukan umat
Islam. Ada dua peringkat penulisan al-Syafi-‘i, kitab yang beliau tulis di
Makkah dan Baghdad dinamakan Qawl Qadim ( pendapat lama ) dan Kitab yang
ditulis ketka beliau di Mesir dinamakan Qawl Jadid ( pendapat baru ).
Ada tiga kaedah penulisan karya atau kitab yang dinisbahkan kepada
al-Syafi-‘i, iaitu;
1. Kitab yang ditulis sendiri oleh
al-Syafi-‘i.
2. Kitab yang
ditulis oleh murid-murid beliau berdasarkan pembacaan oleh Imam al-Syafi-‘i
dihadapan mereka atau dikenali sebagai kaedah imlak ( al-imla_i ).
3. Kitab yang disusun oleh murid-murid al-Syafi-‘i berdasarkan syarahan
atau pengajaran
al-Syafi-‘i. Di mana murid-murid beliau membuat catatan atau nota ketika
mendengar kuliahnya, kemudian mereka menyusun kembali catatan tersebut menjadi
semua kitab. Kaedah ini banyak diprektikkan oleh para ulama dahulu dan
sekarang. Pada zaman kini, banyak buku-buku yang diterbitkan, setelah diolah
dan disusun berdasarkan kuliah atau syarahan para ulama yang terkenal,
lalu dinisbahkan kandungan buku tersebut kepada mereka. Sedangkan, mereka
sebenarnya tidak pernah menulis buku tersebut. Di antara kitab yang masyhur
masa kini yang mengunakan kaedah ini ialah buku-buku yang dinisbahkan kepada
al-Syeikh Mutawalli al-Sya’rawi seperti kitab al-Fatawa dan Tafsir al-Sya’rawi,
karya-karya al-Syeikh Abdul ‘Aziz bin Baz dan buku-buku yang dinisbahkan
kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.
Kitab beliau yang paling utama dan menjadi teras dalam mazhab
as-Syafi’-‘i ialah Kitab al-Umm ( Kitab Induk ). Ia dinamakan sedemikian
kerana boleh dikatakan semua penulisan dalam mazhab al-Syafi’-‘i berasal
daripada kitab ini.
Kitab al-Umm dari satu sudut merupakan kitab fiqh terbesar dan tiada tandingan pada masanya. Kitab ini membahas berbagai persoalan lengkap dengan
dalil-dalilnya, baik dari al-Qur’an, al-Sunnah, Ijma’ dan Qiyas. Isi kitab ini
adalah sebagai bukti keluasan ilmu al-Syafi’i dalam bidang fiqh.
Sedangkan dari sudut yang lain, ia juga dianggap sebagai kitab hadits kerana dalil-dalil hadits yang ia kemukakan menggunakan jalur periwayatan
tersendiri sebagaimana layaknya kitab-kitab hadits.
Di kalangan ulama terdapat keraguan dan perbezaan pendapat, mengenai penulisan kitab al-Umm, adakah ia ditulis oleh al-Syafi-‘i sendiri atau karya para muridnya. Menurut Ahmad Amin, al-Umm bukanlah
karya langsung dari al-Syafi’i, namun merupakan karya muridnya yang menerima
dari al-Syafi’i dengan jalan didiktekan [ imlak ]. Sedangkan menurut Abu Zahrah
dalam al-Umm ada tulisan al-Syafi’i sendiri tetapi ada juga tulisan dari
muridnya, bahkan ada pula yang berpendapat bahwa dalam al-Umm ada juga
tulisan orang ketiga selain al-Syafi’i dan al-Rabi’ [ muridnya ]. Namun menurut riwayat yang masyhur diceritakan
bahwa kitab al-Umm adalah catatan peribadi al-Syafi-‘i, karena setiap pertanyaan yang diajukan
kepadanya ditulis, dijawab dan didiktekan kepada murid-muridnya. Oleh karena
itu, ada pula yang mengatakan bahwa kitab itu adalah karya dua orang muridnya iaitu Imam al-Buwaiti dan Imam al-Rabi’. Pendapat ini dikemukakan oleh Abu Thalib al-Makki.
Walau apapun pandangan ulama mengenai kaedah penyusunan kitab al-Umm
ini, yang pastinya kitab ini boleh dinisbahkan al-Syafi’i
kerana ia memuatkan pandangan dan pemikirannya dalam
bidang hukum berdasarkan riwayat murid-muridnya yang diakui ummah sebagai perawi
yang adil dan tsiqah. Sebagaimana kaedah penulisan dan penyusunan hadits
Rasulullah saw, yang disusun oleh para muhaddisin berdasarkan riwayat-riwayat
yang sahih di sisi mereka.
Dalam menghuraikan
keterangan-keterangannya, Imam al-Syafi-‘i kadang-kadang memakai metod soal-jawab, dalam erti menghuraikan pendapat pihak lain
yang diadukan sebagai sebuah pertanyaan, kemudian ditanggapinya dalam bentuk
jawapan. Hal itu nampak umpamanya ketika ia menolak penggunaan al-istihsan.
Pada kesempatan yang lain ia menggunakan metod eskplanasi dalam arti
menguraikan secara panjang lebar suatu masalah dengan memberikan penetapan
hukumnya berdasarkan prinsip-prinsip yang dianutnya tanpa ada sebuah
pertanyaan, hal seperti ini nampak dalam penjelasannya mengenai
persoalan-persoalan pernikahan.
Dalam format kitab al-Umm yang dapat ditemui
pada masa sekarang, ada juga yang dicetakkan bersama kitab-kitabnya yang lain dalam satu kitab al-Umm, di antaranya adalah:
- al-Risalah, mengandungi huraian sumber hukum islam, serta kaedah-kaedah pengistinbatan hukum syarak.
- Khilaf Malik, mengandungi bantahan-bantahan al-Syafi-‘i terhadap beberapa pendapat gurunya imam Malik.
- al-Radd ‘Ala Muhammad ibn Hasan, mengandungi pembelaan al-Syafi-‘i terhadap mazhab ulama Madinah dari serangan imam Muhammad ibn Hasan, murid Abu Hanifah.
- al-Khilaf ‘Ali wa Ibn Mas’ud, iaitu kitab yang memuatkan perbezaan pendapat antara Abu Hanifah dan ulama Irak dengan Ali bin Abi Thalib dan Abdullah bin Mas’ud.
- Sair al-Auza-’i, berisi pembelaannya atas imam al-Auza’i dari serangan imam Abu Yusuf.
- Ikhtilaf al-Hadits, berisi keterangan dan penjelasan al-Syafi-‘i atas hadits-hadits yang tampak bertentangan. namun kitab ini juga ada yang dicetak tersendiri
- Jima’ al-‘Ilmi, berisi pembelaan imam al-Syaf-i’i terhadap Sunnah Nabi Muhammad saw.
Kitab al-Umm ini telah diringkaskan oleh Imam al-Muzani dalam
kitabnya bertajuk Mukhtasar al-Muzani.
Dua abad kemudian, kitab Mukhtasar al-Muzani ini disyarahkan oleh Imam
al-Haramain al-Juwaini dalam kitabnya berjudul Nihayatul Mathlab fi Dirayah al-Mazhab. Salah seorang murid
al-Juwaini iaitu al-Imam al-Ghazali pula meringkaskan kitab gurunya itu lalu
diberi tajuk al-Basith. Seterusnya
al-Ghazali meringkasnya menjadi kitab al-Wasith,
kemudian al-Wasith diringkas pula menjadi kitab al-Wajiz. Kitab al-Wajiz ini diringkas lagi menjadi kitab al-Khulashah.
Kitab al-Wajiz juga turut diringkaskan semula oleh seorang lagi ulama’
mazhab al-Syafi-‘i bernama al-Rafi-‘i dalam kitabnya al-Muharrar. Selanjutnya, al-Nawawi pula meringkaskan kitab
al-Muharrar dalam kitabnya Minhaj
al-Thalibin, yang mana ia menjadi pegangan utama ulama Syafi‘iyyah dalam
berijtihad dan berfatwa. Kitab ini seterusnya diringkaskan oleh Syeikh al-Islam
Zakaria al-Ansari dalam kitab al-Manhaj
al-Thullab dan kitab al-Manhaj pula diringkaskan oleh al-Imam al-Jauhari
menjadi al-Nahj, dan al-Syaikh Zainuddin
al-Malibiri dalam kitabnya Qurrah
al-‘Ayn.
Bab yang disusun dalam kitab al-Umm hampir sama penempatannya dengan
Minhaj al-Talibin atau syarahnya. Kitab ini dikira sebagai asas bagi rujukan
ulama’ as-Syafi-‘i yang muta’akhkhirin ( terkemudian ). Kitab ini mempunyai syarah
(huraian) dan hawasyi (nota tepi) yang sangat banyak. Antaranya ialah Mughni
al-Muhtaj oleh al-Khatib as-Syarbini, al-Minhaj wa Syarhuhu oleh Zakaria
al-Anshari, Tuhfah al-Muhtaj oleh Ibnu Hajar al-Haitami, Nihayah al-Muhtaj oleh
ar-Ramli dan Zad al-Muhtaj fi Syarh al-Minhaj oleh Abdullah bin Hasan Ali Hasan
al-Kuhaji.
Kedudukan Kitab al-Umm Berbanding Kutub
al-Tis’ah
al-Syafi-‘i tidak hanya berperanan dalam bidang fiqh dan ushul fiqh saja, tetapi ia juga berperanan
dalam bidang hadits dan ilmu hadits. Salah satu kitab hadits yang
masyhur pada abad kedua Hijriyah adalah kitab Musnad al-Syafi’i. Kitab
ini tidak disusun oleh al-Syafi’i sendiri, melainkan
oleh pengikutnya, yaitu al-A’sam yang menerima riwayat dari Rabi’ bin Sulaiman
al-Muradi, dari al-Syafi’i. Hadits-hadits yang terdapat dalam Musnad al-Syafi’i merupakan kumpulan dari
hadits-hadits yang terdapat dalam kitabnya yang lain iaitu al-Umm. Dalam bab jual beli, misalnya terdapat 48 buah
hadits.
Dengan kegigihannya dalam membela hadits Nabi
Shallallaahu ‘alaihi wa sallam sebagai hujjah, al-Syafi’i berhasil menegakkan autoriti hadits dan menjelaskan kedudukan dan fungsi
hadits Nabi secara jelas dengan alasan-alasan yang mapan. Dengan pembelaannya
itu, ia memperolehi pengakuan dari ummah sebagai Nasir
al-Sunnah. Bahkan beliau dipandang sebagai ahli hukum Islam pertama yang
berhasil merumuskan konsep ilmu hadits.
Hadits Nabi menurut al-Syafi’i bersifat mengikat dan harus ditaati sebagaimana al-Qur’an, walaupun hadits itu adalah hadits Ahad. Bagi ulama sebelumnya, konsep
hadits tidak hanya disandarkan kepada Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa
sallam, bahkan
juga pendapat sahabat, fatwa tabi’in, serta ijma ahli
Madinah dapat dimasukkan sebagai hadits. Bagi al-Syafi’i, pendapat sahabat dan
fatwa tabi’in hanya boleh diterima sebagai dasar hukum sekunder, dan
bukan sebagai sumber primer. Sedangkan hadits yang boleh diterima sebagai dasar hukum
primer hanyalah yang datang dari Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa
sallam.
Tambahan;
- Kitab al-Umm telah diterjemahkan dalam bahasa Indonesia oleh Prof. Teuku H. Ismail Yakub SH, MA . Telah diterbitkan dalam 11 buku.
- Terjemahan Ringkasan Kitab al-Umm telah diterbitkan oleh Pustaka Imam Asy-Syafi’I, Indonesia. Ia merupakan terjemahan Mukhtashar Kitab al-Umm Fi al-Fiqh , yang diringkaskan oleh Husain Abdul Hamid Abu Nashir Nail.
sumber: http://abusyahmin.blogspot.com/2011/11/kitab-al-umm-karya-agung-al-imam-al.html
No comments:
Post a Comment